maanantai 3. maaliskuuta 2014

Vuosien takaa....

Olen ollut koko ikäni kova kutomaan. Parhaimmillaan suuritöisenkin villapaidan tekemiseen meni 2 - 3 viikkoa. Opin kutomaan ennen kouluun menoa, kun mummuni opetti minua. Sukkaa ja tumppua syntyi jo ala-asteella omiin tarpeisiin. Ensimmäinen villapaita valmistui, kun olin 11-vuotias. Paitoja olen tehnyt lukemattomia. Kymmeniä.... Menen laskuissa sekaisin, jos yritän niitä laskea, vaikka melkein kaikki kutomani muistankin. Paidoista vanhoiksi tai pieneksi käyneistä suurin osa on mennyt hyväntekeväisyyteen. Joskus lahjoitin Tampereella toimivalle alkoholistien tukipaikalle naisten vaatteita ja mukana oli paljon omatekemiä villapaitoja. Nyt kesällä muutettiin. Muutama vanha aarre tuli vielä mukana, mutta nyt nekin lähtivät kierrätyskeskuksen kautta jonnekin tai jollekin, joka tarvitsee. Kolmesta parhaimmasta nappasin kuvat, ennen paitojen hyvästelyitä!

Tämä on valmistunut, kun olin 16-vuotias. Malli on jostain Pirkkalehdestä tms. Lanka on kuitenkin 7 veljestä.

Tämä on saman kesän neuleita kuin edellinen. Muistan, kun olen nämä tehnyt. Malli myös jostain Pirkka-lehdestä tms. Lanka 7 veljestä.

Tämän mallin alkuperää en muista. Tämä on valmistunut vuotta tai kahta myöhemmin kuin kaksi muuta paitaa. Lanka 7-veljestä.